FA

اندازه گیری عدم تعادل ولتاژ و جریان در شبکه برق


اندازه گیری عدم تعادل ولتاژ و جریان در شبکه برق


یک شبکه برق ایده آل دارای ولتاژ و جریان های متعادل است. در این شبکه دامنه های جریان هر سه فاز یکسان است و همچنین دامنه های ولتاژ هر سه فاز یکسان هستند. علاوه بر این اختلاف فاز جریان های سه فاز 120 درجه بوده و این مورد در مورد ولتاژ های سه فاز نیز صدق می نماید. عدم تعادل در شبکه های دارای سیم نول منجر به ایجاد جریان نول بزرگی شده و در شبکه تلفات ایجاد می نماید. در صورت عدم وجود سیم نول نیز، عدم تعادل ولتاژ روی می دهد که سبب آسیب رسیدن به تجهیزات می شود. در نتیجه تعادل شبکه حائز اهمیت می باشد. شرایطی در شبکه روی می دهد که تعادل دامنه یا اختلاف فاز ها به هم می خورد و در این شرایط کمیتی به نام عدم تعادل یا unbalance تعریف می گردد.

متداول ترین حالت عدم تعادل در شبکه، عدم تعادل دامنه های جریان می باشد. در این شرایط میزان جریان مصرفی بارهای الکتریکی با هم متفاوت بوده و شبکه از حالت تعادل خارج می شود. در این شرایط مقدار جریان نول افزایش می یابد و تلفات شبکه بالا می رود. با بازطراحی بارهای الکتریکی می توان جریان را متعادل کرد و در این شرایط جریان سیم نول کاهش می یابد.

طبق استانداد ملی ایران به شماره 16173-12 تعریف عدم تعادل مطابق روابط جدول زیر می باشد. در سطر اول این جدول نحوه محاسبه عدم تعادل برای هر فاز نشان داده شده است. در سطر دوم محاسبه عدم تعادل کل بیان شده است.

نشانگر عدم تعادل ولتاژ

در این استاندارد مقدار مجاز عدم تعادل ولتاژ به صورت زیر بیان شده است:

استاندارد مقدار مجاز عدم تعادل ولتاژ

برای جریان نیز به طور مشابه محدوده مجاز مطابق جدول زیر تعریف می گردد:

استاندارد مقدار مجاز عدم تعادل جریان

در نتیجه برای ولتاژ و جریان حد بالای عدم تعادل مجاز 10 و 50 درصد می باشند.

تاریخ:1402/01/22
بازدید:186 بازدید
مقالات
سلام، سوالی دارید در خدمتیم